W edukacji powszechne jest twierdzenie, że za wszelką teorią powinno iść doświadczenie i praktyczne poznanie wiedzy. Jest to o tyle zrozumiałe, szczególnie w nauczaniu przedmiotów wymagających zobrazowania pewnych teorii (z zakresu chemii, fizyki, biologii) ale także i działań matematycznych. W przypadku uczenia tradycyjnego pomocne w uczeniu na nauczaniu są lekcje laboratoryjne, gdzie doświadczenia przeprowadzane na zajęciach zostają dłużej w umysłach uczniów, niż pełne wzorów czy wywodów matematycznych zapisane tablice. W e-learning przygotowanie takich zajęć jest możliwe w formie wykładów, filmów czy animacji dydaktycznych – jednak jest to rozwiązanie połowiczne, gdyż uczeń może jedynie w dowolnej chwili i miejscu odtworzyć taki materiał na ekranie komputera, nie ma zaś możliwości aktywnego uczestniczenia przy obrazowanym doświadczeniu laboratoryjnym. Jednym słowem brak w takim podejściu interakcji. Rozwiązaniem w Moodle może być zestaw czterech pluginów ESJApp Java Labs służący do przygotowania i zaprezentowania w kursie e-learningowym laboratoriów i eksperymentów naukowych – pełnych interakcji. Plugin wspiera rozwiązania zewnętrznych aplikacji LabView, Matlab oraz Simulink.
Więcej informacji o pluginie: https://moodle.org/plugins/view.php?plugin=mod_ejsapp